Khamis, 23 Jun 2011

DENDAM HANTU@ PUTERI GUNUNG LEDANG

DENDAM HANTU@ PUTERI GUNUNG LEDANG

Cerita ni kira macam cerita dongeng lah... sebab apa? Sebab tak logik hehe

Cam ni, minggu lepas (19/6/2011) malam, rakan perawat aku, iaitu geng geng hantukiller call aku minta bantuan sebab mereka menghadapi kesukaran kerana menghadapi rasukan yg hebat, ganas dan sangat banyak... dah zasst tumbang, ada lagi, zasst lagi siap sepak terajang bagai, tumbang, bangun lagi sampai mereka give up....dah berapa jam tak habis jin jin yg mengacau.... punca? Jin jin serpihan sihir kepada pesakit lain yg aku rawat, balas dendam kat pesakit nih sebab dia bagi galakkan pada pesakit tu untuk teruskan berubat sampai sembuh sebenar....

Depa call aku masa tu dah pukul 10.00 mlm, aku pun setuju membantu mereka, dan bawalah prado aku menghala kerumah tempat rawatan tu dilakukan...sebab aku dipanggil???? Sebab jin tu dendam pada aku! Dendam lama yg dah 25 tahun dulu (tahun 1987/88)..... dia kata nak jumpa TUMINGAN (aku lah tu hehe)... hantu tu kata jangan bunuh dia, dia nak dibunuh oleh tumingan! Hehe

Dalam perjalanan, aku seperti diganggu, sebab? Ada sebuah kereta tu seolah olah tak nampak kereta aku yg besar nih... terus nak masuk lorong aku.... nasib baik tak berdentum ...Alhamdulillah

Ok setelah sampai, hantu tu terus pandang aku sambil berdiri, direnungnya aku dengan tajam... apa lagi aku pun tunjukkan ke brutalan aku le, aku renung balik dengan jengilkan mata, kejap je dia elak renungan aku tu... tak tahan beb, panahan mata aku hehe.... terus dia kata.... ko tumingan kan, ko tumingan kan? Aku kata mana ada, aku tom.... dia kata balik.. tak tak.. ko tumingan! Ko dah bunuh semua anak cucu aku kat gunung ledang tu dulu!!!! Hehe terkejut aku beb... dan teringatlah balik kisah lalu ketika aku bercamping dengan group seramai 57 orang(19 perempuan) pelajar kolej 3 UPM 1987/1988.... ok kalau ada kawan kawan aku yg sama camping dulu yg baca cerita nih... jangan malu malu, call aku sebab aku dah terputus hubungan dengan kalian... yg aku ingat man toba, din pungkok, rod...ah tak ingat lah......... dah lama sangat, aku ingat muka tapi nama hehe hilang dari ingatan...

Teringat masa perkhemahan tu, aku ketua salah 1 group, bukanlah ketua kontinjen .. mendaki seharian dari air terjun tangkak menuju kepuncak, penatnya bukan main... dari pukul 8 pagi, dah dekat pukul 6 petang baru sampai puncak kedua (bukan puncak sebenar).. ada kawasan lapang kat situ memang kesan tempat perkhemahan... so semuanya bersiap dirikan khemah, dan ada 3 orang studen lelaki ditugaskan mencari air dari sumber air gunung... turunlah mereka mencari punca air berdekatan, tanpa disedari ada 3 orang pompuan yg mengikut, salah sorangnya pegawai pengiring(lecturer/fellow) sama mencari air tanpa meminta kebenaran dari ketua kontinjen....

Yg tinggal menyiapkan khemah, aku tak ingat sangat apa yg aku buat... hehe tolong tolong kot... dah diri semua khemah, tiba tiba yg cari air tu sampai dengan mengusung si lecturer yg ikut cari air tuh!!! Lepak dan lembik..... tapi lum kerasukkan

Mereka menceritakan masa dipunca air tu, pompuan 3 orang tu jauh sikit kat bhg bawah, yg lelaki diatas sikit.... sedang mereka menikmati air gunung tuh, tiba tiba lecturer tu tercampak kerana ternampak seolah olah benda sebesar bola sepak menuju tepat kepadanya dan melanggarnya! Kemudian mereka menjerit dan didengar oleh yg lelaki... lalu dibawa balik kepada kami....

Bila disoal, ada kalian buat perkara yg tak elok kat sana ke? Yg lelaki tu kata ada yg kencing kat tepi mata air..... oooo itu je sebabnya....

Lecturer tu direhatkan, kebetulan ada 2 orang yg agak terer bersama kami, man toba tu dan Abang Rod (apa tah nama-lupa Cikgu Rodzi kot hehe).. so merekalah yg hendle.. aku buat bodo jek... kami pun buat persiapan untuk makan malam ikut kumpulan....

Dah siap makan.. masing masing kepenatan, yg tidur tidurlah, yg melepak melepak lah, tapi 2 orang tu(man toba dan rod) menjaga si lecturer tuh, sebab dia cakap dah mula merapu... cakap nak balik nak balik... tu jek... bila ditanya nak balik mana, ditunjuknya kawasan punca air tuh (agak jauh kebawah juga)...aku tak sempat nak rehat sangat, kebetulan cuaca tak de bulan, tapi agak terang dan langit nampak jelas, awan jauh sayup dibawah sana, nampaklah selat melaka merentangi.... ada bahagian indonesia yg kelihatan..... yg pelik bagi aku ialah diatas tu tak de sikitpun awan, tapi hujan rintik sepanjang malam... sedangkan bintang bintang bekerlipan????? Dari mana air hujan tu?????

Setelah bergilir 2 orang tu menjaga, tiba giliran aku pulak.... aku dari dulu memang amat brutal pada jin yg merasuk... so masa aku jaga, aku cakaplah yg bukan bukan, aku marah jin tu, dah tentu budak tu tak nampak, napa tak elak dari dikencingi? Aku cakap bodohlah jin hantu bagai.. sedangkan masa tu aku bukan reti sangat apa apa... hehe tapi aku dah hafal la beberapa ayat ruqyah, ayat 7 mubin, ayat ayat untuk jurus, 7 summum bukmum.... entah tak ingat apa yg aku dah hapal masa tu.... umur 20an hehe.... masa tu lah aku tunjuk bakat, aku baca ruqyah, aku jurus jurus, kat sekeliling tempat tu, kat lecturer tu, kat mata air tu... aku pun tak tau kene ke tidak, tapi lecturer tu meraung dan adakala pengsan kene jurus.... tapi tetap sama juga... nak balik nak balik... so aku ingat tak lut la jurus aku tu... hehe

Hampir sepanjang malam tu aku yg kene jaga, sebab yg lain dah tombang, barulah student yg lain tau yg aku ni leh merawat, bukan hanya takat abang hensem jek..hehehe tapi tu lah, melayan orang dirasuk, sesekali ganas juga sampai la dekat pukul 6.00 baru ada yg ganti.... nak tidurpun tak de tempat, sebab dalam khemah digenangi air sedalam 2-3 inci, ialah sepanjang malam hujan rintik tanpa awan.... so terpaksa tidur juga walau baring dalam air hehehe..

Oleh kerana semua tahu bahawa lecturer tu tak pulih lagi, hampir semua yg lain dalam ketakutan... ialah gunung ledang kan... tempat penuh lagenda dan misteri.. selepas menyiapkan sarapan, sarapan dan berkemas untuk meneruskan perjalanan, kami pun menuruni puncak tu menuju puncak tertinggi yg nampaknya dekat sebelah je.... nampak je dekat... nak sampai pun berjam jam...sebab terlalu curam dan jalannya batu batu besar dan licin.... aku di belakang tapi bila tiba di satu batu yg tegak tinggi yg memerlukan kepakaran, nama aku dijerit dari hadapan.. hehe abang tom.. kedepan!!!!!

Aku ditugaskan membantu peserta menaiki batu tinggi tu, so aku suruh 2 orang naik atas dulu bawa tali untuk menarik yg lain.... dan aku berada ditepi batu itu untuk mengangkat mereka dengan bahu (jadi tangga la gitu...) member yg besar besar pun selamba dek je aku angkat, sebab aku memang biasa angkat kelapa sawit, lagipun aku rugby player... tapi tiba giliran lecturer tu... kami ikat pinggangnya, 2 orang tarik dari atas, 2 orang tolak dari bawah, aku suruh dia pijak bahu aku untuk aku naikkan keatas.... tapi punya la pelik, aku rasa berat dia 10 x berat orang dewasa, yg 2 orang tolak semput, aku angkat merengkek, 2 orang yg tarik dari atas keberatan yg amat sangat!!!!! Hantu apa dalam badan dia, berapa banyak ekor sampai macam tu punya berat???? Huhhhhhhhh

Bila dah lepas semua, kamipun teruskan pendakian, aku ditugaskan jaga sepenuhnya lecturer tu... berat tugas tu... dan kene jalan dihadapan sekali hingga sampai kepuncak.... kat puncak tu agak memanjang dan rata, lebar dalam 10 kaki tapi memanjang.... dihujungnya ada batu yg amat besar sebesar rumah, ada tangga besi, kami pun naiklah dan lepak sebentar diatas sana menikmati pemandangan... aku didepan tentulah lama dapat berehat sambil menikmati pemandangan, tapi punyalah risau sebab lecturer tu duduk dipinggir dan hujung batu yg semuanya curam menegak kebawah 300 kaki... kalau dia terjun, tak tertarik aku, silap silap kalau aku tarik, dengan aku sekali terjun...... huuuuuhhhhhhh... nasib baik dia tak buat macam tu, Cuma terus cakap aku nak balik aku nak balik...... situ...situ situ..

Perjalanan diteruskan hingga agak petang baru tiba disatu kawasan camping lain lagi yg lapang dan berhampiran air terjun yg ada jeram yg curam di bawahnya.... disitu berapa hari jugalah sebab keseluruhan pendakian tu 7 hari/8 hari... tapi lecturer tu tetap gitu, Cuma lain perangai, mungkin yg merasuk dari atas tu dah keluar atau aku jurus jurus tu dah ter k o kot hehe... Cuma yg aku tau, dia paling tak suka aku... dia kata aku jahat, tapi dia suka rod tu, sebab rod baik dan lembut, man toba pun baik katanya... hehe.... masa tu man toba tu jauh hebat dari aku kot... aku rasalah... bukan aku tau sebab apahal masa kat u, aku pun rujuk padanya... hehe

Pada satu ketika, pagi, ada aktiviti, dan semua berkumpul, bila ditanya mana lecturer nih, ada yg beritau dia tidur di jeram tuh....dipanggil tak mau naik, sebenarnya dijeram tu ada kawasan yg seperti kolam ada batu besar sebesar katil ditengahnya dikelilingi air, memang cantek... tapi bila dipanggil, lecturer tu selambe dek, tak menyahut dsb.... so aku, rod dan toba mengepungnya sambil baca apa yg patut... dan dia bangun dan bergerak macam tarian lalu seolah nak melumpat kearah aku yg duduk dibahagian bawah dilereng cerun..... aku terus jurus dari jauh sambil baca Tabbatyada abi la habiwwatab, terus terjatuh dia tenggelam dalam kolam, kamipun cepat menghampiri dan menganggkatnya untuk ke khemah... ringan sangat macam kapas..hehe alah 7 langkah jek, terus beratnya kami 3 orang besar besar (aku la yg terkurus) melayang layang keberatan, siap jerit minta bantuan yg lain... hehe cilaka punya hantu....masuk yg lain le tu... bawa ke khemah dan baca baca dan jurus jurus... tak lut hehe... dan aktiviti diteruskan akupun tak ingat apa, sebab otak aku set tentang kerja mistik tu jek, macamana nak settlekan.....

Tiba masa turun, kamipun teruskan perjalanan menuju sagil/asahan...berjalan dan terus berjalan... dan lecturer pompuan yg sorang lagi pun macam dah hampir diganggu juga, dah lembek tapi tak de lah kerasukan seperti yg sorang tu...... sampailah di kawasan empangan sagil, diatasnya ada kawasan yg cantek sangat, air dari gunung sangat sejuk, dengan sungainya yg jernih.....man toba kata ada orang bertapa tapi aku tak nampak pun hehe... aktiviti diteruskan seperti biasa.... Cuma satu malam tu aku dipanggil sebab ada mistik yg berlaku... lecturer yg masih kerasukan sedar, kerasukan, sedar... maksudnya tak sepenuhnya sepanjang masa kerasukan.... dia tidur di khemah yg berkelambu..... aku dipanggil sesaorang sambil menunjukkan ditangannya seekor belalang pelesit.. aku tanya kenapa, dia kata dapat dalam kelambu kak zah (lecturer tu- baru teringat namanya).... kamipun kekhemah berkelambunya, yg lain teruskan aktiviti.... aku tengok kak zah tu rilek je tidur dalam khemah berkelambu....

Tapi aku test suruh budak tu bakar kepak belalang tu, ketika dibakar kelihatan tangan kak zah bergegar seperti menggelitik kepanasan, bakar sebelah lagi, pun sama, bakar kaki, menggelitik kaki, kiri kanan lantas aku suruh bakar semua bhg belalang ... menggelitik kak zah sampai pengsan... tak lama jumpa lagi belalang yg sama...dalam khemah berkelambu?????, aku buat yg sama bakar bakar, reaksi juga sama menggelitik...percaya tak, dalam kelambu tu boleh sampai 7 ekor belalang tu, masuknya dari mana????????????????? Sah hantu!!!

Tapi dah yg ke 7, dibakarpun, kak zah menggelitiknya sikit sangat... macam dah tak de apa apa...aku geram, aku terus cabar penghuni ghaib disitu dengan agak kuat, apa la ko hantu ni penakut, kalau berani tunjukkanlah muka! Ni takat hantar pelesit aku tak heran!!!!

Nak tau apa jadi???? Terus angin ribut datang sertamerta tu juga diiringi hujan lebat sangat, tapi tak sampai 2 minit berhenti dan disekeliling kami kedengaran bunyi belalang pelesit yg amat banyak seolah olah penuh sekeliling!! Cuak juga aku tapi aku terus baca apa yg patut dan berzikir...sambil berdoa pada Allah minta Allah bantu... Alhamdulillah tak lama senyap dan situasi kembali sediakala dan aktiviti diteruskan......

Sampai masanya kami pun pulang menaiki bas UPM, dalam perjalanan, kak zah tu pulih sendiri

Berbalik pada cerita kerasukan minggu lepas tu...

Jadi bila kes kerasukan tu, rupanya jin yg merasuk tu berdendam pada aku sorang (man toba dan rod tak sebab mereka tak bunuh jin tu semua)... aku bertanya dia akan kejadian 25 tahun dulu tu, ye saja jawapannya, aku didendami sebab semua anak cucunya termati ditangan aku dulu tu.... sebenarnya aku tak taupun aku dah bunuh mereka, sebab tak nampak macam clear masa aku jurus tu..hehe... lagi pun masa tu aku tak belajar bunuh jin, aku pun tak tau jin boleh mati, aku ingat jurus aku tu setakat keluarkan jin jin tu je...

Bayangkan, setelah 25 tahun, hantu tu masih ingat nama aku! Ko dah bunuh semua anak anak aku dan keluarga aku! Hantu dipuncak gunung ledang tu!! Sedangkan masa dulu tu aku sangka puteri gunung ledang tu kuat benor, yelah masa muda tu, aku ada juga jumpa geng geng yg leh menurun, suruh dia panggil tu ini, salah satunya puteri gunung ledang ni la... hehe

Aku pun berkata lagi, ko ni masuk budak ni pasal ko memang ada link dengan keluarga tuan rumah ni kan, ko ni memang mengikut keluarga ni kan? Ye jawabnya... aku kata pada tuan rumah,( member aku...) ni hantu gunung, hantu jek, tak kuat, ni lah antara yg menyamar jadi puteri gunung ledang terutama kalau bomoh menurun panggil puteri gunung ledang tu... Jantan tu! Kene tipu jek manusia bomoh nih.... bila dah siap perbualan tentang susurgalur member tu yg ada kaitan dengan perguruan di gunung ledang/ bertapa ke apa.... sah hantu hantu je yg dapat hehe.... kami pun bunuh hantu@puteri gunung ledang tu.... kerana memang kehendaknya mati di tangan tumingan bin ismail...

Inilah hikayat puteri gunung ledang karya aku.... jangan dipercaya.........

Aktiviti mengezasst diteruskan kerana banyak lagi jin jin, hantu hantu, dewa dewa, iblis iblis dan azazil pun ada dalam tubuh tu(tapi dari punca lain) hinggalah hampir pukul 12.00 malam baru selesai.......

2 ulasan:

  1. den pun dah sampai ke puncak gunung ledang tu...

    BalasPadam
  2. aku dah pernah sampai di puncak paling tinggi gunung ledang..kt menara pemancar telekom gunung ledang..g wat keje audit sikit hehe

    BalasPadam