Isnin, 31 Januari 2011

SAKIT KAKI?


SAKIT KAKI


Ramai yg mengalami permasaalahan ini, terutamanya wanita yg berat badannya dah ter’over’. Ada juga yg kurus, tapi nak memijak sikit punya sakit ditumit tu, atau bila nak solat, nak gerakkan atau ubah dari sujud nak berdiri punya lah sakit terutama dibahagian lutut(yg ni selalu berlaku pada ug berumur sikit). Bagi lelaki pulak, sakit kaki ni pun ada juga, bukan tak de, tapi kurang sikit, yg ada tu pun sebab usia atau accident.

Sakit kaki ditapak, tumit, betis, paha ni memang berlaku pada yg punya kaki, kalau tak de kaki, tak de la mengalami sakit kaki ni.. hehe


KALAU SAKIT KAKI AKIBAT KAKI TAK KUAT MENAMPUNG BEBAN BERAT BADAN TU, UBATNYA KURUSKAN BADAN!!!!!!


Kalau jumpa doktor, nanti ada la doktor bagi ubat ubatan untuk meredakan kesakitan tu, kalau di lutut pulak, doktor kata si’pelincir’ dah kering.. pergilah farmasi, mintalah ubat untuk sakit lutut tu, ada dalam bentuk capsule dan ada yg hanya perlu disapu ditempat yg sakit. Mana mana farmasi pun ada....

Ok katalah dah jumpa doktor, dah beli ubat di farmasi dan dah guna berbulan bulan tapi sakit masih cam tu, apa ikhtiar lain?terus jumpa bomoh????? Nanti dulu!!!!!!

Jumpa tukang urut dulu, minta dia gerakkan darah darah yg tersumbat dikaki tu. Alah banyak tukang urut kaki tu, refleksiologi pun boleh, tapi biasanya tak baik juga lah, sebab refleksiologi tu untuk reflek anggota dalaman tubuh.... Kalau ada yg terus sembuh tu maknanya sakit tu memang betullah berpunca dari aliran darah yg berada dikawasan yg diurut.

Kalau tak sembuh juga, maknanya kawasan yang diurut tu tak tepat, kalau sakit nya sakit dilutut atau tapak kaki, kekadang salurdarah yg sumbat berada di betis, keting atau bahagian paha, so kakau diurut kat tempat yg sakit je, pulihnya hanya sekejap, nanti sakit balik.

Kaedah urutan ni pun pelbagai, ingat aku bukan tukang urut, tak pandai urut pun, tapi kalau terdesak tu, biasanya aku urut sekali je dah sembuh(kadang kadang hehe)........ tapi teruk la yg diurut, menggelitik punya walaupun berbadan sasa! Macam ada sorang tu kata, aku ni tangan besi! Hehe. Biasanya sakit kaki ni bukan puncanya urat tu sumbat di kaki, tapi selalunya di bahagian paha belah dalam, kekadang belah luar... bergantung sapa yg sakit... napa tak caye? Hehe...... satu lagi kalau pinggang manjang ngilu je, sakit selalu atau tak boleh duduk lama atau berdiri lama, pun yg sumbat bukan kat pinggang tu, tapi dipaha tu? Tak caya juga???? Hehe, kalau banyak duit tu buatla pembedahan!


Ada beberapa kawan aku(lelaki la) sakit pinggang yg teruk, doktor pakar kata slip disc(eh betul ke ejaan aku ni).. siap nak gi spital s’pore untuk buat pembedahan, aku halang, sini ikut aku, aku bawa berurut, tak sampai seminggu hilang sakitnya yg dah bertahun tahun dideritai.... masa diurut tu, dia tak tahan bila diurut dibahagian paha, dah keras kematu, sumbat darah la tu! URUT NAIK KEATAS!!!! Ikut peredaran darah, jangan menyongsang! Kene belajar juga biologi dan anatomi tubuh nih! Hehe... Kalau urut kebawah tu maknanya tak belajar anatomi tubuh la tu! Hehe jangan mare, nanti makin tua! Dah la tua! Hehe... kanak kanak mana tau urut urut ni! Hehe

Kalau dah urut tak baik juga, baru jumpa bomoh atau perawat, mungkin ada jinnya! Sekali lagi mungkin je! Memang ada yg macam gitu, aku pegang tangan, dia meraung sakit kaki, bila lepas tangan hilang sakit kaki, macam ada karen, hehe... aku zasst kaki meraung kejap lepas tu lega.....sampai la kini

6 ulasan:

  1. mcm mak sy lar.. umur kat 60thn.. sakit tumit.. doktor kata ada tulang br tumbuh.. adeh.. dokter la dokter.. lagi tua sepatutnya tulang makin mereput aderla..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..entri yg berinformasi..terima kasih=)

    Perlu juga tingkatkan pengambilan kalsium dlm makanan harian. Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia iaitu rickets dewasa, kuku rapuh, ekzema, kovulsi, kejang, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

    Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kejang sakit sendi dan artritis.

    Sharing is Caring -->http://kizeewattyzainal.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. as salam.blh suggest tukang urut tu x bro? ayah sy dh btahun sakit tulang punggung n pinggang.merata berurut.jumpa ustaz pn sudah.tp smua xde ksan.klu ade pn skjb pastu jd lg.doktor ckp kn bt operate sbb tulang renggang.sy pn klu blh xmo ayah pi operate.tp tu lh klu blh xnk operate sbb xtau ape jd nnt.takut mkin teruk je.iyelah kn dah tua mcm2 blh jd.

    BalasPadam
  5. assalam hantu killer.. saya hairul dan ni muda lg masih dlm lingkungan belia...hehe, tp keadaan kaki saya serupa mcm org lumpuh baru mula nk belajar jalan blik...sakit sangat2 tuhan saje yg tahu...kebiasaan hari2 saya lps waktu magrib ke atas, mula la berdenyut2 jd nye lps tu siap pakej lg sejuk seluruh kaki...smpi ke tulang sejuknye...start lps tu klu nk berdiri n berjalan...nk kena ada org tlg papah kn...smpi kan 1 masa saya dh giftup nk usaha kn. klu dr segi ubat-ubatan tu jgn ckp la hampir setiap hari atau terpaksa selang sehari saya guna PAIN KILLER nk bg hilang sakit. saya ni kerja cari rezeki dlm bidang memandu.sblum ni saya dlm bidang travel & tour cakap je mane saya tak pegi selagi kenderaan saya blh smpi saya akan masuk takkira la kpg,dusun,hutan,estet,gunung,gua,pulau....saya akan sampai.tp skrg sampai kn utk cari rezeki pun saya dh giftup dgn keadaan kaki saya mcm ni( saya dibuang kerja pun disebab kn kaki saya sakit ni la)...hantu killer ada tak apa2 cadangan lg utk saya usaha kn perkara ni...apa2 blh cuba contact saya blik di hp: 012-2422728 fb: hairulnizam

    BalasPadam
  6. betul sangat. kalau berat bertambah, kuruskan dulu badan.

    BalasPadam

KG MELAYU SHELLOUT